Ei se niin mene, että meillä olisi toimiva potilastietojärjestelmä
Tiimalasi pyörii ja pyörii.. yrität klikata uudelleen vaikka tiedät, että peli on jo menetetty ja ohjelma lukossa. CTRL + ALT + DELETE. Tuttu näppäinyhdistelmä. Tuolta saat kaivettua tehtävienhallinan esiin ja pysäytettyä järjestelmän. Voi kun ohjelma sulkeutuisikin noin yksinkertaisesti. Ei. Odotat ja odotat, että jotain tapahtuu mutta mitään ei tapahdu, tiimalasi vain pyörii.
Viimeksi tänään töissä potilastietojärjestelmä kaatui. Soitin käyttäjätukeen ja sieltä kommentoitiin, että ongelma tiedossa, pyritään selvittämään asia. Okei. Mitään en siis sillä välin pysty kirjaamaan vaikka hyvä olisi tiedot koneelle saada ennen lääkärinkiertoa. Vaikka mitäpä väliä, ei ne lääkäritkään sinne järjestelmään päässeet. Menin sitten kahville. Onneksi tällä kertaa vika saatiin nopeasti korjattua eikä ollut mikään akuuttitilanne päällä.
Eihän se nyt niin voi mennä, että potilastietojärjestelmät toimisivat
Näiden samojen asioiden kanssa painitaan kaikissa eri potilastietojärjestelmissä. Kyse ei ole mistään tietyn järjestelmän ongelmasta.
Se aika mitä me odotellaan koneella, että sivut latautuisivat, aukeaisivat ja päivittyisivät on hirvittävän suuri. Se kaikki odottelu on poissa siitä suorasta potilastyöstä. Edellisessä työpaikassani päivystyksessä pakka meinasi levitä käsiin aivan totaalisesti jos potilastietojärjestelmä kaatui. Joku yritti nopeasti tulostaa paikkakartan, että suunnilleen tiedettiin ketä päivystyksessä on ja millä vaivalla. Potilaista tiedettiin siis nimi ja ehkä se tulosyy. Tietenkään potilaiden sairaushistoriat, lääkitykset eikä labratulokset ole tällöin saatavilla hoitoa varten. Tällöin tilataan potilasarkistosta potilaan kansio, josta sairaushistoria pitäisi löytyä. Tähän tietenkin menee oma-aikansa. Mitä jos potilas on niin sairas ettei hän voi kertoa omasta taustastaan, allergioista tai muista, oleellisesti hoitoon vaikuttavista asioista. Tällöin meillä ei ole käytössämme mitään, jos potilastietojärjestelmä on kaatunut.
Kaiken lisäksi, usein tulee pohdittua sitä, että miksi koko Suomen maassa ei voi olla käytössä yksi ja sama potilastietojärjestelmä? Miksi ihmeessä melkein joka kunnassa pitää olla oma järjestelmänsä? Jopa sairaalan sisällä voi olla käytössä eri paikkoja mihin kirjataan ja ne ei sitten näy kuin sille tietylle yksikölle, esimerkiksi teho-osaston kirjaukset.
Kuinka paljon siihen menee aikaa, että tulostat, kopiot ja teet paperityötä vaikka erikoissairaanhoidosta terveyskeskukseen siirtyvästä potilaasta. Mikä onni on siinä vaiheessa kun tiedät, että terveyskeskus jonne potilas siirtyy, käyttää samaa potilastietojärjestelmää! He näkevät samat tekstit, niin hoitajien kuin lääkäreiden kirjoittamana.
Miten helppoa olisi siinä vaiheessa potilaan hoitaminen kun hän sairastuu jossain muualla kuin omassa kotikunnassaan. Ei tarvisisi soitella, ei faxailla, eikä kysellä mitään tietoja erikseen vaan kaikki olisivat saatavilla sieltä samasta järjestelmästä.
Potilastietojärjestelmien pitäisi tukea meidän hoitajien tekemää hoitotyötä sekä auttaa lääkäreitä työssään. Nykyisillä järjestelmillä tämä ei toimi. Potilasturvallisuus vaarantuu sekä hoitovirheitä sattuu varmasti näiden potilastietojärjestelmistä johtuvien vikojen sekä puutteiden vuoksi.
Usein kun suunnitellaan uutta, huomioon ei oteta käytännöllisyyttä eikä toimivuutta. Insinöörit, joilla ei ole tietoakaan hoitotyön toimintamalleista tai ylipäänsä hoitotyöstä suunnittelevat työvälineitä ja tiloja meille. He ajattelevat, että näin tämä toimii järkevimmin. Todellisuudessa se ei sitten toimikaan, kun se kehitetty malli tuodaan elävään ympäristöön.
Meneekö hermo potilastietojärjestelmiin, koska mulla ainakin menee!? Mikä fiilis sinulla olisi potilaana, jos hoitohenkilöstöllä ei olisi käytettävissään sairaushistoriaasi hoitaessaan sinua??
Sympatiat apteekkilaiselta. Viimeksi tänään e-resepti oli tunnin verran nurin, ai että miten mahtavaa 😀
Kah, näin opiskelijana tuli heti sun kuvasta 2 uutta järjestelmää eteen joista en ollut kuullutkaan. Tosin meillä ei koulussa edes opeteta, saatika mainita mitään muuta kuin effica. Mä en myöskään ymmärrä miksi ei voisi olla sitä yhtä ja samaa järjestelmää kaikkialla. Voisi jopa hyvällä tuurilla saada yhden toimivan. Itselle jäi jo ekassa harjottelussa tavaksi pitää muistiota mukana niin voi kirjata myöhemmin kun sinne laittaa ylös.
Kyllähän se ilmiselvästi hankaloittaa ja hidastaa työskentelyä jos se työväline ei toimi. Onhan se järjestelmäkin työväline, sieltä pitäisi löytää potilaan tiedot ja kirjata ylös uutta tietoa.
Raha ratkaisee näissäkin. Potilastietojärjestelmä vaihtui täällä juuri toiseen, koska sen sai halvemmalla. Tuntuu ettei käytännöllisyydellä ole mitään tekemistä näiden järjestelmien kanssa, vaan hinta ja rahallinen hyöty on aina potilaan ja hoitajan parasta tärkeämpi tekijä.
suomen sairaaloissa saisi kyllä olla samat järjestelmät. Yksityisillä palvelutuottajilla ei palvele monetkaan ohjelmat (mitkä sairaaloissa on hyväksi todetut), joten heille suotakoon mikä tahansa potilastietojärjestelmä.
Älä viitti, just tulin kahville koska luovutin Effican kanssa. Tällä krt olin kuitenkin kaukaa viisas ja otin seuraavan pt nimen ylös että voin edes pyytää sisään 😀
Hah, eipä ole Pegasosta ikävä 😀 Kunnallisella puolella oli Pegasos ja effica käytössä ja noh…eihän sitä silloin tiennyt kun ei ollut muusta tietoa, mutta ovat todella jäykkiä käyttää! Meillä on yksityisellä puolella käytössä Dynamic health ja on noin tsiljoona kertaa parempi käyttää kuin nuo edellä mainitut. Toki omat ongelmansa siinäkin, mutta käyttäjäystävällisyys on mielettömän hyvä! Toisaalta, se ei ehkä soveltuisikaan kunnalliselle puolelle, varsinkaan osastotyössä.
Ja osa tiedoistahan menee kyllä kantaan. Me ollaan yksityisenä myös siirrytty kantaan ja kaikki tiedot menee sinne. Tai no melkein kaikki, riippuu toki haluaako asiakas tietonsa sinne siirrettävän. Olen täysin samaa meiltä siitä että olisi todella hyvä jos kaikki tiedot olisi käytettävissä sujuvasti sekä kunnallisella että yksityisellä paikkakunnasta riippumatta! Sitä faksattavaa ja postitettavaa on nimittäin aika paljon…
hahah i can feel u 😀 oon itte teholla töissä ja meillä clinisoft järjestelmänä ja osastoilla esko – kun nuo ohjelmat ees juttelis keskenään mutta ei… monesti joutuu tupla-työn tekkeen jotta saa kaikki potilaan tiedot ajantasasiksi!
Amen!
Ja kuten yllä kirjoitettiin, on tiedonsiirto osastoilta toiselle (omassa tapauksessa leikkaussalista esim. teholle tai tevalle) ”haastavaa”.. Tieto kun ei siirry sähköisesti, vaan kaikesta otetaan printit mukaan – jos ne ennätetään laittaa tulostumaan saatika ennätetään niitä napata mukaan leikkurista ulossiirryttäessä! Ziizus.. Pelkkä ”send” auttais jo paljon, mutku ei. Eri käyttöjärjestelmät, juuh.
Joskus se elämä voi olla minuuteista kiinni, joten noita porsaanreikiä pitäis pyrkiä vain tukkimaan! Raha ratkaisee, ei se kuink monta potilasta kuolee..
Sinällään en ota kantaa potilastietojärjestelmien luotettavuuteen nyt. Mutta tosiaan opiskeluaikoina sai päässä kokeilemaan kaikenlaisia potilastietojärjestelmiä. On tullut käytettyä pegasosta, efficaa, eskoa ja sitä jotain tehohoidon omaa järjestelmää jonka nimeä en muista. Ehdottomasti paras potilastietojärjestelmä on ollut Esko, joka on ainakin Lapin keskussairaalassa käytössä. Todella selkeä ja yksinkertainen järjestelmä josta on vaikea keksiä mitään pahaa sanottavaa.
Kaikkein kamalin käyttökokemus on pegasos, jota valitettavasti joutuu nykyisessä työpaikassa käyttämään. Pegasos on niin surkea potilastietojärjestelmä, että se oikein kannustaa kirjaamaan akuuttipotilaidenkin hoidoista vain ”käytetty vessassa kahden hoitajan avuin”. Vanhoja kirjauksia on todella veemäistä selata, kun ne kaikki on yhtenä pötkönä, eikä mitenkään päiväkohtaisesti lajiteltuna. Hoitotyön yhteenvetojakin on aivan mahdoton tehdä, sillä kyseisessä järjestelmässä hoitotyön yhteenveto ei ole sellainen vapaa tekstikenttä vaan se yhteenveto luodaan poimimalla vanhoja kirjauksia. Typerää.
Onko muita Pegasoksen uhreja?
Eskoa hehkuttaa moni, itsellä ei siitä ole kokemusta. 🙂 Kiva, että jossain on myös toimivia sovelluksia.
Joo tosiaan Esko on meillä käytössä vuodeosastoilla ja poleilla Lapin keskussairaalassa, niin kuin yllä jo kommentoitiinkin. Itse kans tykkään, että hyvä ja selkeä käyttää, kun yhteydet sun muut ei töki.
Samaa hiton asiaa harmittelen joka kerta, kun potilas tulee päivystyksestä tai tulee tk-siirto tai haet potilaan teholta; miksei ne helkatin ohjelmat voi puhua keskenään! Se on sitä hiton tietojen siirtämistä paperilta koneelle ja mistä tiiät onko lääkärin sanelemat kotilääkkeet esimerkiksi ajantasaiset, siinähän sitten soitelet terkkarit/palvelukodit läpi ja tarkistetaan asioita tuhanteen kertaan. Jos lääkelistat edes olis jotenki ainoat yhet, ettei niitten kans tulis virheitä.
No mutta hei, lohtu se on tämäkin.. jospa joskus tulevaisuudessa armaassa Suomen maassa olisi se yksi ainoa (toimiva) potilastietojärjestelmä, niin mehän mahdollisesti päästäisiin kokemaan se autuus, kun eläkkeelle jäänti häämöttää hyyyyvin kaukana tulevaisuudessa ;D
Se on kyllä tosiaan koko suomen ongelma, ettei yhteneväisiä tietojärjestelmiä ole. Aivan turhaa työtä rutkasti sen takia kun joka paikka kirjaa sinne minne haluaa. Sitten tosiaan siirrellään niitä tietoja.
Kyllä! Hermo menee monesti.. kun yrittää kirjata tai hakea jotain mutta kaikki on monen mutkan takana tai muuten vaan ohjelma päättää että tänään ei haeta tietoa tai kirjata. Yhdyn mielipiteeseesi, että koko maassa pitäisi olla yksi ja sama, hoitohenkilöstön kanssa yhdessä pitkälle kehitetty visuaalisesti miellyttävä ja selkeä, helppolukuinen potilastietojärjestelmä, josta kaikki näkee sen tiedon mitä tarvitsee.
Kyllä just näin. Yksi potilastietojärjestelmä koko maahan yhteiseksi.
Tietääks kukaan kuka noi kyseiset ohjelmat on tehnyt ?
Vähän vaikuttaa siltä että ”koodi” ei ole kovinkaan tehokkaasti tehty ja olen kuullut myös sellaista että kyseiset järjestelmät eivät ihan suoranaisesti taivu ihan pykälienkään mukaan tuonne psykiatriselle puolelle.
Toivottavasti noissa ohjelmistokehitysprojekteissa olisi mukana ihmisiä jotka tietävät kuinka asiat pitää kirjata lain mukaan. Nyt vähän tuntuu silyä että toiminnallisuuksia puuttuu.
Ei tää softakehitys kovin ihmeellistä hommaa ole eli jos on tietoa ja tahtoa niin kyllä asiat saa toimimaan ja ohjelmat toimii just niin kuin pitääkin ja ajallaan.
Mä en ainakaan tiedä kuka näitä ohjelmia suunnittelee 😀
Pääasiassa nuo isot ict-firmathan noita järjestelmiä tekevät. Pegasoksen taustalla on CGI. Aiemmin mainituista sekä Dynamic Health että Effica ovat puolestaan Tiedon käsialaa. Esko sen sijaan on Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin itse kehittämä järjestelmä (on käytössä myös joissain muissa erva-alueen sairaaloissa).
Arvasin ! Kyllähän se näin vähän on että jos itse kehittää ja tekee niin väkisinhän siitä hyvä tulee. Kun kyseessä on iso softatalo pitää palavereissa olla myös paikalla isoja johtajia jotka on vähän kauempanana tekisjöistä. Helposti tulee rikkinäisen puhelimen syndrooma eli ne toiminnallisuudet hukkuvat välille ja kun deadlinet ja rahakirstun pohja rupeaa näkymään niin sitten tehdään kompromisseja. Ihan tällasena hulluna ideana ”pitäisiköhän Esko jalkauttaa muuallekkin?” Tsemppiä kaikille hoitoalalla työskentelijöille älkääkä antako huonojen ohjelmistojen pilata teidän fiilistä !!!!