YLLÄTTÄVÄ ASIA JOKA SAA MUT RAIVOSTUMAAN
Olen aika yllättynyt, jos rehellisiä ollaan, että tämä asia herättää minussa näin voimakkaita tunteita. En olisi voinut kuvitellakaan silloin kun en liikkunut tuolla liikenteessä autolla, että voisin ärsyyntyä näin paljon törppökuskeista.
Törppökuskeja löytyy moneen lähtöön. Useimmat näistä tuntuu olevan naiskuskeja, valitettavasti. En tiedä miksi. Miksi naisille autolla ajaminen on jotenkin niin erilaista kuin miehille? Sitten on myös iäkkäämmät kuskit, jotka kurvailee tuolla liikenteessä ihan omalla tyylillään.
Suurin ongelma monelle naiskuskille on nopeusrajoitusten noudattaminen. Tällä tarkoitan nyt sitä nopeutta mikä kullekin tielle on säädelty. Toki, ei missään tiellä ole säädelty alinta nopeutta mitä tiellä saa ajaa. Jos kuitenkin autotiellä on 80km/h nopeusrajoitus, oletan, että ihmiset ajaisi edes 75km/h tuolla tiellä. Mutta ei. Meille kotiin päin ajaessa liikenneympyrän jälkeen jatketaan tällaiselle kahdeksankympin tielle. Joka ikinen päivä liikenteen tukkii joku, joka köröttelee tuolla tiellä maksimissaan 60km/h. Tällainen alinopeus tukkii hyvin nopeasti koko liikenteen. Sillä aiheutetaan selkeää haittaa liikenteen sujuvuudelle, etenkin ruuhka-aikaan. Ymmärrän alinopeuden jos keliolosuhteet ovat ihan mahdottomat tai tie olisi jotenkin erityisen liukas tai petollinen, mutta kun ei se ole ollut. Enkä minä todellakaan hyväksy ylinopeuden ajamista. Toivon vaan, että ihmiset noudattaisivat noita ohjeellisia nopeuksia.
Sitten nämä päättömät kaistanvaihtajat. Jos halutaan vaihtaa kaistaa, niin vilkaisu olan yli sinne kaistalle minne olet vaihtamassa ei ole kummoinen temppu. Kerrankin oltiin ajamassa miehen kanssa täällä Jyväskylässä ja tuossa isommalla tiellä eräs naiskuski yritti kahdesti tulla kylkeen. Jouduimme tekemään selkeän väistöliikkeen, että vältyttiin osumalta. Ja tosiaan, tämä tapahtui kahdesti saman kuskin toimesta! 😀
Erään kerran parkkihallissa ollessa oltaisiin saatu ihan huikeeta hauskat kotivideot ainesta. Kolme autoa oli lähdössä omista parkkiruuduistaan melko yhtäaikaa ja me jäätiin sitten odottamaan, kuten kuuluu, että tie vapautuisi ja pääsisimme etsimään oman vapaan parkkiruudun. Noh, eihän se ihan helppo tehtävä näille kolmelle kuskille ollutkaan selvitä omasta ruudusta pois ja antaa tietä muille. Voi sitä ratin venkslaamista ja edes takaisin sahaamista. Se sai jo koomisia piirteitä. Ja ennen kuin edes nähtiin kuskit, niin oltiin molemmat jo sanottu ääneen ”varmasti naiskuskeja”. Ei tommosta tapahdu mieskuskeille 😀 Ja niinhän he oli, kolme naista.
Mutta kyllä mokailijoita löytyy miehistäkin. STOP-merkin totteleminen tuntuu olevan erityisen vaikeaa, tai sitten se jos suojatien eteen on pysähtynyt auto. Ethän sä nyt jumalauta voi ajaa siitä ohi normaalisti toista kaistaa käyttäen! Sä pysähdyt kans siihen suojatien eteen! Ai jumankauta. Ei ole kerta eikä kaks kun näkee läheltä piti tilanteita, kun ei vaan malteta pysähtyä!!
En todellakaan ole itsekään varmasti mikään Mika Häkkinen auton käsittelytaidoillani, mutta luulen, että omalla liikennekäyttäytymisellä en aiheuta kanssa autoilijoissa niin paljon ärsytystä tai hankaloita liikenteen sujuvuutta.
Nyt voin jatkaa lehden lukemista kun sain purnattua hetken. Kiitos ja anteeksi. 😀
Törppökuski ilmoittautuu! 😀 Useimmiten ajan 80km/h rajoitus alueella sen 60-70km/h. Ja kun rajoitus 100km/h niin kahdeksaakymppiä ajan. Ja syynä tähän on se,että olen ollut kolarissa nuorempana. Ja nyt on useimmiten aina 4 lasta kyydissä.
Mutta ei huolta, pyrin aina välttämään moottoriteitä 😀 Ja pitkille matkoille nakitan ukon ajamaan. Toimin silloin nopeusrajoitus vahtina ;D
Hahah 😀 hyvää huumorintajua osoitat kun voit myöntää asian 😉 apukuski on myös hyvä rooli, itsekin sellainen kun mies ajaa ??
Asia joka saa mut raivostumaan: että nainen itse ylläpitää tällaisia väsyneitä stereotypioita naiskuskeista. Ei ihme ettei yhteiskunnassa sisäänrakennettuna oleva naisten alentaminen lopu, kun tällaisia aivopieruja päästellään ilmoille.
Tiedät varmaan hyvin, että törttöjä on ihan kaikissa kuskeissa. Miesten riskinotto, humalapäissään ajelu yms. taisi jäädä täysin huomioimatta. Naiset ovat toisinaan arempia kuskeja, mikä suuresti johtuu juuri tästä, että automaattisesti heidän oletetaankin olevan huonompia, jolloin uskalletaan harvemmin vaikka sinne parkkitaloon, eikä ole tottumusta asiaan. Tulehan sinäkin tälle vuosituhannelle ja lopeta yleistäminen. Kyllähän tällä tietysti hyvin provosoitua saa, jos ei muuta.
Faktaakin löytyy, jos viitsii hieman tutustua aiheeseen. Esim. https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/aja-kuin-nainen-niin-selviat-hengissa/
Vielä toimiva linkki: https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/aja-kuin-nainen-niin-selviat-hengissa/1907862
Ja kuten eka kommentoija kertoikin, hitaasti ajamiseen on yleensä jokin syy, ja tällöin on todellakin hyvä ajaa tilanteen mukaisesti eikä hirveällä riskillä kovempaa siksi, ettei nyt vaan joku bloggari kohta kirjoita minusta netissä kun törttöilen.
Niin, en mä nyt tiedä onko miten suuri riski ajaa rajoitusten mukaisesti? Ja kuten kirjoitin, ymmärrän jos keli tai muut olosuhteet puoltaa alempaa nopeutta ajaessa. 🙂
Siis täähän on mun oma kokemus asiasta. En mä tähän mitään tilastoja tarvii 🙂 eikä mulla ole kokemusta humalaisista mieskuskeista liikenteessä, siksi en kirjoittanut heistä 🙂
Olen yleensä tykännyt paljon kirjoituksistasi, mutta tämä kirjoitus oli ensimmäinen, joka ei todellakaan uponnut. Ihan törkeää naiskuskien mollaamista. Itse ajan paljon ja ihan nopeusrajoitusten mukaan ja silti tämä kirjoitus jostain syystä raivostutti todella paljon. Minulla kyllä saattaa kestää parkkiruuduista lähteminen, koska haluan olla varma, että en kolhi muita tai omaa autoani, eikä sen pitäisi mielestäni ärsyttää yhtään ketään.
Heiii älkääs nyt 😀 ihmisiä ärsyttää erilaiset asiat. Suakin varmasti ärsyttää kun joku tekee jonkin asian jollain tavalla, ihan varmasti 😉
Kaikkein eniten mut saa raivon partaalle liian isojen välien jättäminen esim. liikennevaloissa! Usein näkee autojen väleissä jopa niin suuria välejä, että siihen mahtuisi kokonainen auto. Ja siis tarkoitan tilanteita, joissa ollaan pysähdyksissä liikennevaloissa tai risteyksissä. Jos kaikki ajaisivat suht lähelle edellä olevaa autoa, olisivat jonot huomattavasti lyhyempiä ja se ehkä helpottaisi risteysruuhkia. Kiitos kun sai purkaa ?
Joo ja sit ne ketkä hinuttaa autoaan punaisia päin, ihan vaan siksi, että kohta ne varmasti vaihtuu vihreeks. Kerran näin auton joka oli jo keskellä risteytestä kun ei ne valot vaan vielä vaihtunut. Hän joutui sitten pakittamaan takaisin. 😀
Mua ärsyttää kans nää ”sunnuntaiajelijat”. Huonolla kelillä ajan itsekkin rauhallisemmin, mut jos auton käsittely käy ylivoimaisen jännittäväks on turvallisempaa varmaan kaikkien kannalta siirtyä julkisiin.
HIHIHIH 🙂 jep 😀
Ymmärrän, että muut autoiliat ärsyttää ja tietynlainen liikennekäyttäytyminen saa sut vihastumaan ratissa. Ihan normaalia, ja saahan siitä kirjoittaa blogitekstin. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, miksi sun piti edes tuoda esille, että nämä esimerkit, ketkä ovat ärsyttäneet, olivat naisia? Koko sukupuolien jaottelu tähän tekstiin oli turhaa ja jopa vähän ärsyttävääkin, koska tollasella stereotypioimisella ja jaottelulla kasvatat muissa ihmisissä, etenkin naisissa, ärsytystä. Ehkä jopa pahempaa ärsyyntymistä, jota jouduit ratin takaa itse kohtaamaan. Olisi kiva, jos vastaavanlaisissa teksteissä voisit harkita jättää tällaiset asiat pois. Vaikka ei tässä nyt kuinkaan käynyt ja tekstin voi ottaa ihan kevyestikin, niin voin sanoa, että aika harmillista että itse nainen kirjoittaa tämmöisestä näkökulmasta.
Mun mielestä siihen voisi suhtautua nauramalla. Jos mä tunnistaisin itseni tästä tekstistä ulkopuolisena, tekisin kuten tää eräs kommentoija täällä, nostaisin käden pystyyn ja tunnustaisin ”syntini”. 😀 ajakaa miten ajatte naiset niin kuin miehet. Mä jupisen itsekseni edelleenkin autossa, ja totean, että jaahas, nainen ratissa 😀 ihan kuten joku tekee varmasti minunkin kohdalla 😀
Musta on huvittavaa jos joku nainen tästä triggeröityy, kyllähän sinulla on oikeus ärsyyntyä ja jos oma kokemuksesi naisista kuskeina on negatiivinen niin miksi ihmeessä joku ottaa siitä itseensä? ihan kuin tämä olisi joku kannanotto tasa-arvoon :–D Ja kun nimenomaan painotit, että tämä on oma kokemuksesi. Mä ärsyynnyin jostain syystä enemmän muutamasta kommentista, kun heti piti tulla kärkkäästi puolustamaan, vaikka tekstisi oli selkeästi pilke silmäkulmassa kirjoitettu. Relatkaa! Ei kaikesta tarvi uhriutua ja tehdä tasa-arvokysymystä 😀
Asenteesi on osa ongelmaa. Yleistykset on vaarallisia, koska niillä luodaan todellisuutta. Törppökuskeista ärsyyntyminen, ok. Naiskuskistereotypian vahvistaminen, ei ok.
”Mää nyt vaan koen tämän näin” tai ”mulla on sananvapaus” ei vieläkään poista vastuuta siitä, että juttelee mitä sattuu. Naisten pitäisi tukea toisiaan yhteiskunnassa eikä alentaa entisestään, sitä on jo tarpeeksi muutenkin. Mut hei, onneksi Noora on itse hyvä kuski, ne on vaan ne muut taas… 🙂 (Tyypillistä kommentointia tuoreen kortin omistajalta. Tästäkin on tutkimuksia, kuinka juuri tässä vaiheessa ollaan ylimielisimpiä omien taitojen suhteen, mutta tilastothan eivät Nooraa kiinnosta.)
Hyvä jos kirjoitus synnyttää keskustelua, mutta valitettavasti harvoin sitä tässä blogissa tulee, kun yhtään tekstiä kritisoivat kommentit ohitetaan naureskelulla kommentoijan näkökulman vastaanottamisen sijaan.
Voi että teitä 🙂 Huomaatteko te miten te itse ärsyynnytte mun mielipiteestä? Vaikka mä olen nainen, mä ärsyynnyn törppökuskeista, oli ne sitten miehiä tai naisia. Ja nyt mun kokemana nämä ärsyttävällä tyylillä ajavat olivat naiskuskeja. SE ON MUN KOKEMUS ASIASTA. En kaipaa tilastoja, enkä vertaa tilastoihin, koska kerroin oman henkilökohtaisen mielipiteeni. Jos haluaisin esitellä tilastoja, en silloin kertoisi mielipiteitäni. Mä uskon sen, että naiskuskit on varmasti turvallisempia kuskeja ja miesten ajotyyli aiheuttaa enemmän riskitilanteita liikenteessä, mutta mä en nyt kertonut siitä tässä tekstissä. 🙂
Te saatte ihan samalla tavalla kertoa mielipiteenne, minusta tai ihan kenestä vaan 🙂 Mä en ole kehuskellut omilla taidoillani, todellakaan. Mut en mä koe riskinä ajaa nopeusrajoitusten mukaan, tai sitten vastaavasti laskea ajonopeutta sen mukaan mitä esimerkiksi keli vaatii.
Yleistyksillä ei luoda todellisuutta, vaan ne ovat osa sitä. Stereotypioita voivat vahvistaa vain asianomaiset itse. Mä en koe, että Noora nyt jotenkin alentaisi naisia tai vähättelisi heitä ihmisinä, hän vain totesi tavanneensa huonoja naiskuskeja ja ärsyyntyneensä siitä. Hän ei sanonut, että kaikki naiset ovat huonoja kuskeja, vaan että hänen kohtaamansa huonot kuskit olivat naisia.
Enkä koe stereotypiaa ajotaitojeni suhteen vaaralliseksi vaan pikemmin huvittavaksi. En millään tavalla koe tätä loukkauksena sukupuoltani vastaan. Kukaan tuskin ajattelee stereotypioiden pitävän paikkaansa 100 %:sti. Tasa-arvoa tai suhtautumista naisiin esimerkiksi kuskeina ei mielestäni paranneta provosoitumalla ja pahoittamalla mielensä kaikesta. Mitä tulee sananvapauteen, sen nimissä lauotaan niin somessa kuin reaalielämässäkin paljon pahempiakin juttuja. En siis näe, miten tämä mielipide olisi ollut millään lailla asiaton kirjoittaa omassa blogissaan.
Jep. Mun pitäisi nyt ehdottomasti olla naisten puolella tässä asiassa, vaikka mun oma kokemus asiasta olisi mikä tahansa. 😀 JESTAS ihmiset! Kyllähän mä nyt saan ärsyyntyä naisista (ja miehistä) vaikka tässä kuinka oltaisiin tasa-arvoisia 😀 Ja kyllä minusta itsestäänkin saa ärsyyntyä. Sekin on ihan ok 🙂
Nopeusrajoitukset on nimenomaan rajoituksia, ei ohjeellisia nopeuksia.
Kyllä, mutta alinopeus nopealla tiellä aiheuttaa varmasti riskitilanteita ohittelun yms muodossa.
”Tieliikennelaki ei tunne alinopeus-termiä. Poliisi voi puuttua ns. alinopeuteen, jos se aiheuttaa haittaa muille tielläliikkujille. Tieliikennelain kolmas pykälä koskee alinopeutta: Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä. – Ajamisen pitää olla ennakoitavaa, jotta se ei häiritse tai vaaranna muuta liikennettä. Jos tiellä ajetaan esimerkiksi kolme kertaa hitaampaa kuin maksiminopeusrajoitus osoittaa, ennakointi vaikeutuu. Tällaisissa tilanteissa ajoneuvo rikkoo tieliikennelakia.”
Tuskin ihmiset häiritsevät liikennettä tahallaan. Usein riskitilanteita aiheuttavat juuri nämä ”ärsyyntyneet”.
Muistan itsekin juuri kortin saaneena ajattelleeni näistä köröttelijöistä negatiivisesti; nykyisin (lasten saannin jälkeen) olen ennemmin huojentunut, että jotkut haluaa ottaa varman päälle 🙂
Taajamassa varsinkin autot kulkevat usein aivan liian lujaa, tai eivät hidasta suojateiden kohdalla, niinkuin oikeasti pitäisi. Nämä hidastukset toki aiheuttavat näitä ”alinopeuksia”, mutta kiireessä ei autonrattiin kannata/kuulukkaan lähteä.
Eräs fiksu, nuoren poikansa liikenneonnettomuudessa menettänyt isä kertoi jokaiselle soveltuvan neuvon liikenteeseen: ”Ikinä ei ole niin kiire, että tarvisi ajaa ylinopeutta. Varsinkaan, jos olet jo valmiiksi myöhässä.”
Lisäyksenä; et toki puhunut ylinopeuden ajamisesta, joten ei kannata tarttua siihen sanaan.
Mielipiteitä saa olla monenlaisia. Itse en provosoitunut tekstistäsi, mutta yhtä oikein sekin vaihtoehto on. Älä siis itse vedä herneitä jos joku on kanssasi täysin eri mieltä 😉
Taajamassa on hyvä ajaakin ihan kuten kuuluu, ja siis muuallakin. Mä en suosittele ylinopeutta enkä vedä herneitä kommentistasi 🙂
Mä en kiirehdi itse liikenteessä vaan haluaisin, että liikenne olisi sujuvaa, mitä se tuntuu harvoin olevan. Mä olen niin ylpeä esimerkiksi mun miehestä kuskina miten hän aina pysähtyy suojatien eteen antamaan tietä jalankulkijoille. Aina. Ei meillä kiire ole tuolla liikenteessä, mutta alinopeus ei edesauta liikenteen sujuvuutta.
Viimeks eilen mietin, että pitäskö mun lopettaa autolla ajaminen, koska huomaan että oon tosi aggressiivinen ajaesssani:D Mulla palaa käpy heti jos joku ei kiihdytä kunnolla motarille liityttäessä tai matelee edessä ohituskaistalla… Ehkä eniten ärsyttää just se kun motarilla ajaa vasenta kaistaa ja joku törttö vaihtaa kaistaa siihen sun eteen ja täytyy jarruttaa!! 😀 Toisaalta joskus työpäivän jälkeen oon niin poikki, etten jaksa itekkään ajaa lujaa, mutta sillon kyllä pysyttelen sielä rekkojen takana motarilla..
Teen tosi monesti taskuparkkeja tai peruutan parkkiin, ja monesti just jotkut keski-ikäset miehet jää oikeen tahalleen kattoon miten se parkkeeraus tyttöseltä sujuu. Sillon on kyllä parasta ku ykkösellä onnistuu. Hah! 😀
Hahah, on jännä huomata, miten autolla ajaminen ja toisten ajotyyli voikin nostaa verenpaineita 😀 Joo motarihissuttelijat on aika pahoja. Jos on lyhyt kiihdytyskaista etenkin, niin sitä kaasua on vaan polkaistava. Sitten jos sieltä motarilta tulee siihen liittymiskaistan kohdalle toinen ”varovainen” kuski joka ei anna tietä tielle liittyvälle, vaan ajaa 100km/h niin siinähän kehkeytyy riski kolariin. Kun moottoritielle liittyy auto 80km/h ja takaa tulee auto perään 100km/h, joskus nopeampaakin. Nopeampi auto joutuu väkisinkin jarruttamaan ja sitä seuraava auto myös.
Mahtavaa, että on naisia keneltä onnistuu autonkäsittely. Oon itse tosi ylpeä kun oon parkkeerannut keskusta-alueella useammankin kerran taskuun kun meen esim. ripsihuoltoon. Oon niin ylpee niistä parkkeerauksista ja tyyliin lähetän mun miehelle kuvan joka kerran, että kato, mä ajoin tuon auton tohon, että KAI KAIKKI NYT NÄKI, ETTÄ NAINEN AJOI TASKUPARKIN 😀
Kyllä on osa kommentoijista taas provosoitunut pienestä. Kirjoituksessasi oli hyviä pointteja.
Alinopeuden ajaminen voi pahimmillaan aiheuttaa lisää vaaraa liikenteessä, esimerkiksi juuri ohitusten vuoksi. Tämmöisistä alinopeutta ajavista soitellaan myös niitä turhia soittoja hätäkeskukseen, joita poliisipartio saattaa lähteä hälytysajona tavoittelemaan.
Naiset ovat usein miehiä huonompia auton käsittelyssä, joka näkyy näissä parkkeeraustilanteissa. Toki yleistän tässä suuresti, mutta väittäisin tämän johtuvan siitä, että moni nainen on aika arka siellä ratin takana. Ei olla opeteltu riittävästi oman auton käsittelyä ja ajo-ominaisuuksia, joka näkyy epävarmuutena ja hitautena autoa käsiteltäessä.
Toinen iso asia on se, että naisille kertyy vuositasolla vähemmän kilometrejä. Monesti kun pariskuntana lähdetään liikkeelle, ratin taakse istuu mies. Tämä mielestäni lisää entisestään mielikuvaa miehestä parempana kuljettajana.
Itse toivoisin monelta naiselta lisää rohkeutta sinne liikenteeseen. Enkä tarkoita tässä mitään ylinopeuden ajamista tai muuta idioottimaista käytöstä. Nainen voi olla yhtä hyvä kuski kuin mies, kunhan ottaa huomioon nuo edellä mainitut asiat. Väitän että niillä hyvillä mieskuskeilla ne on hallussa.
WORD!
Todella hyviä pointteja, ihan ilman mitään tasa-arvo-silmälaseja käyttämättä. Just tuon takia naiset on epävarmempia ja ”huonompia” kuskeja koska he ei käytä ja aja sitä autoa 😀 Syyllistyn toki tähän itsekin, mutta kyllä mä sitä autoa silti ajan.
Ha! Et todellakaan ole ainoa. Mun suurin nipotuksen aihe on vilkun käyttö, alkaa savu nouseen heti kun sitä ei käytetä. Typerät ohitukset myös, ei ole yks tai kaks kertaa kun joutunut pikaisesti jarruttaan että vältyn kolarilta.
Köröttelijät ei niinkään ärsytä jos ymmärtävät välillä päästää nopeusrajoitusta noudattavat ohi. Sitten alan kiukustumaan jos joudun ajamaan pitkään takana, mutkainen tie ja vastaantulijoita paljon ettei ole turvallista ohittaa. Pakko myöntää oma mänttiys, mutta keskari nousee pystyyn kun pääsee edelle.
Mitä tulee nais- ja mieskuskeihin niin pakko sanoa että yleensä kyllä ajotyylistä jo osaa sanoa sukupuolen ja iän suurinpiirtein. Harvoin menee väärin arvio.
Varmaan ”hauskin” sattuma oli Rovaniemellä asuessa. Puolivuotta olin asunut ja tuona aikana 3:sti tuli auto omalla kaistalla vastaan. Siellä tuli muutenkin useasti niin ihmeellisiä tilanteita vastaan, että kämppiksen kanssa molemmat mietittiin et mistä siellä saa ajokortin. Yksi parkkihalli episodi tukki koko hallin 20min ajaksi, ja sen jälkeen meni 10min ennenkuin pääsin ajamaan parkista pois. Mä vaan nauroin rattia vasten ja vedet valui silmistä koska se tilanne oli niin absurdi.
Toivoisin, että mietit seuraavan kerran ennen kuin näytät keskaria köröttelijälle. Siis itselläni on myöskin mennyt hermo monestikin liikenteessä, mutta parempi pitää se omana tietona ja kirota hiljaa mielessään. Minulla on nimittäin kokemusta siitä, kun ajettuani pelottavan kolarin en pariin vuoteen uskaltanut aina ajaa rajoitusten sallimaa nopeutta, varsinkaan huonolla kelillä, ja sain sitten kaiken maailman keskareita osakseni. Tuli todella paha mieli joka kerta. Eli muistakaa, että aina se köröttäjä ei ole mikään törppö, vaan saattaa pelätä kuollakseen. Ja ei, silloin rattiin menemättä jättäminen ei ole vaihtoehto, ainakaan mulla jolla kertyy kilsoja vuodessa sellaiset 40.000.
Harvemmin näytän näkyvästi keskaria, yleensä puhisen ja näytän omaa rattia vasten. Yleisimmin näkyvästi nousee niille köröttelijöille, jotka eivät uhallakaan päästä ketään ohi. Yksi tällainen oli, jonka perään muodostui yli kilometrin jono ja joka hiivatin kerta kun olisi tullut suoralla paikka ohittaa kiihdytti niin ettei vastaantulijan takaa päässyt ohi. Kyllä olen mäntti, mutta keskari nousi kun vihdoin ja viimein melkein tunnin päästä tästä pääsi ohi…
Laitan asian kuitenkin korvan taakse ja yritän hengitellä syvään. Keskari varmasti joskus vielä nousee, mutta näytän rattia vasten. Kyllä sitä itsellekkin tulee virheitä ajaessa, vaikkakin yritän ajaa toiset huomioiden ja vähillä virheillä. Voisin antaa myös köröttelijöille vinkin, välillä kannattaa seurata taustapeiliä ja katsoa alkaako jonoa muodostumaan taakse. Jos vastaus on kyllä niin antakaa tilaa ohittaa. Esim. itsellä oli yksi talvi huonot renkaat, jonka takia vauhti oli pakko pitää hiljempänä että pysyy tiellä. Tällöin hidastin useasti omaa nopeutta ja näytin vilkulla merkkiä sopivissa paikoissa että mennä ohi. Tuo siis siihen asti että sai renkaat vaihdettua.
Tunnustan joskus nuorempana itsekin ärsyyntyneeni ”kaiken maailma köröttelijöistä ja törpöistä”, jotka omalla säheltämisellään ja hidastelullaan ”minun matkantekoani niin kovin häiritsivät”. Nyt, kun oma isäni on vanhentunut, ja käytännössä vierestä näkee, miten entisen todella hyvän kuskin reaktiokyky, havaintokyky jne,. on iän tuoman pakon edessä hidastunut, olen vahvasti sitä mieltä, että yhdenkään ihmisen ei tarvitse ajaa missään kohtaan yhtään sen kovempaa kuin mikä itsestä turvalliselta ja varmalta tuntuu. Ja siinä risteyksessä saa kökkiä juuri niin kauan kurkkimassa ja odottaa juuri niin isoa väliä kuin tuntee ihan itse tarvitsevansa. Ja ruutuun saa ajaa ja sieltä peruuttaa niin kauan ja hitaasti kuin tarvitsee ollakseen varma mahtumisesta. Ja tämä koskee jokaista ”törppöä” riippumatta siitä, johtuuko hitaus/pävarmuus/mu iästä, sukupuolesta, kokemattomuudesta tai mistä tahansa muusta.
Kyllä me nuoremmat tai kokeneemma tai muuten vain paremmat kuskit ehdimme sekä odotella, etsiä sen sopivan ohistuvälin että tarvittaessa myös väistää ja joustaa. Ne kun ovat niitä oikeasti hyvän kuskin merkkejä, toisin kuin ne monen kuvittelemat vähän ylinopeutta muka sujuvasti ajamiset ja omista oikeuksista jääräpäiset kiinni pitämiset. Puhumattakaan toisille naureskelusta saati raivoamisesta.Eli toivottavasti sinäkin vielä jonain päivänä kasvat tässä asiassa aikuiseksi ja huomaat, että eivät ne ihmiset siellä ilkeyttään törppöille, ja että tilanteisiin liikenteessä pystyt parhaiten vaikuttamaan omaa asennettasi ja ajotapaasi muuttamalla, etkä muita moittimalla. Ja ne nopeusrajotukset todellakin edelleen ovat niitä suurimpia sallittuja nopeuksia. Kenenkään ei tarvise ajaa niin kovaa kuin rajoitus sanoo ja aika monissa oloissa olisi hyvä, jos ne nuoret huippukuskitkin tajuaisivat, ettei se suurin sallittu ole juuri tällä hetkellä se oikea nopeus.
Niin, iäkkäämmät kuskit ovat aina asia erikseen juuri noista syistä mitä tuohon luettelit reaktiokyvyn heikentymisestä yms. 🙂
Siltikin mä toivon, että liikenne olisi sujuvaa ja omalta osaltaan kuskit yrittäisivät tätä toteuttaa.
Miten minä voisin muuttaa ajotapaani siten, että 80km/h rajoitetulla tiellä liikenne olisi sujuvampaa jos joku siellä ajaa 60km/h? Ajanko myös jatkossa aina itse tiellä 60km/h? Tai jos ajan moottoritiellä omalla kaistalla rajoitusten mukaisesti ja toinen auto tulee kylkeen kun ei hallitse muun liikenteen tarkkailua? Miten minä muutan tässä tilanteessa omaa ajotapaani, että tällaista ei pääsisi sattumaan?
Ei nämä asiat taida ratketa sillä, että minä muuttaisin omaa ajotapaani 😀
Toimiva malli on ensinnäkin jättää niin paljon väliä siihen hidastelijaan, että ohistustilanteen tullessa ensinnäkin näet sen tilanteen varmasti (toisin kuin takapuskurissa roikkuessasi), pääset itse sujuvasti kiihdyttämään ohitukseen (mikä ei myöskään puskurissa roikkuen onnistu), ja mahdollistat myös jonkun toisen ohittajan mahtumisen teidän väliinne, jos tiukka paikka tulee. Lisäksi kunnon välin jättämällä et myöskään hermostuta sitä edellä ajavaa epävarmaa kuskia entistä enemmän ja siten hidasta kaikkien matkantekoa entisestään. Liikenteen sujuvuuden lisäämisessä ensisijaista on se, että lähtee ajoissa liikkeelle, jotta ei tarvitse hätäillä. Ja jos ei tämä onnistu, sen tajuaminen, että loppujen lopuksi se 20 km/h hitaampi nopeus vaikkapa 20 km matkalla ei lopulta hidasta sitä matkantekoasi kuin marginaalisesti, eikä se ole se todellinen syy mahdolliseen myöhästymiseesi, vaan liian myöhään lähteminen ja liikenteeseen varautumattomuus. Vai oikeastiko jonkun elämä kaatuu 5 minuutin viivästykseen?
Monikaistaisella tiellä kannattaa aina pitää silmät auki ja tarkkaila sitä muiden ajoa. Jos näyttää siltä, että sieltä toiselta kaistalta joku aikoo vaihtaa kaistaa tai vaikkapa liittymästä yrittää liittyä liikennevirtaan, sinä voit ja sinun tulee tämä mahdollistaa. Eli nosta hetkeksi jalkaa kaasulta tai paina hetkellisesti lisää kaasua (itsesi pitää osata arvioida, kumpi missäkin tilanteessa on oikea tapa) niin, että toiselle jää tilaa vaihtaa kaistaa eteesi tai taaksesi. Hyvä kuski osaa joustaa ja huomioida muut – etenkin ne heikommat kuskit – eikä pidä jääräpäisesti kiinni siitä, että on oikeassa tai että on oikeus. Nyt onneksi tieliikennelakiinkin on tulossa rangaistavaksi se, ettei toisen kuljettajan kaistanvaihtoa mahdollisuuksien mukaan mahdollisteta. Näitä ”minun eteeni et vaihda” tyyppejä kun on aivan liian paljon Suomen teillä.
Eli kyllä, nämä ongelmat ratkeavat nimenomaan sillä, että sinä muutat asennettasi ja ajotapaasi. Toisten tapoja ja taitoja et voi muuttaa, ja vain sinun mukavuutesi tähden ei muita ihmisiä voi kieltää ajamasta, joten eipä sinulle kyllä mitään muutakaan vaihtoehtoa ole kuin itsesi muuttaminen. Paitsi toki jatkaa raivoamista ja naureskelua, mutta se ei sitten muuta yhtään mitään mihinkään suuntaan.
Mistä päättelet, että roikun kenenkään takapuskurissa kiinni? Tai etten tarkkaile liikennettä. Itseasiassa olen aina antamassa tietä moottoritielle siirtyville siirtymällä itse toiselle kaistalle. En roiku kenenkään perässä ja vihaan sitä, että joku roikkuu minun perässäni.
Se, että ärsyynnyn liikenteessä ei tarkoita, että hiillostaisin ketään toimimaan toisin 😀 kuten sanoin, ainut miten tämä ärsytys tulee julki on se, että manaan sitä ääneen autossa ja nyt täällä blogissa. 🙂
Komppaan, valitettavasti! Itse olen usein miettinyt, että onko naisilla joku ”pakko” ajaa ns. muun virran mukana, koska oman kokemukseni mukaan 95% ei esim pysähdy suojatien eteen antamaan tietä jalankulkijoille, vaan kiihdyttävät edessä ajavan perässä eteenpäin. Lakihan sanoo, että on pysähdyttävä jo kun jalankulkija on astumassa suojatielle. Sitten en ymmärrä sitä, että uskalletaan ajaa vain pikkuautolla, vaikka perheessä olisi isompikin auto käytössä. Ja mikä parasta, usein nämä rvat kuskaavat niitä lapsia näillä miniautoilla (ja hra ajaa yksin isolla töihin), jotka takuuvarmasti jäävät kakkoseksi jos sattuu kolari. Itsestä tuntuu turvallisemmalta mitä isompi auto on alla, etenkin jos lapset kyydissä. Helsingin kantakaupungissa asuvana ärsyttää myös se, miten ei osata parkkeerata sitä autoa tarpeeksi kiinni edessä olevaan vaan pahimmillaan viedään 2 auton paikka. Tai ajetaan keskellä tietä, kun ei hahmoteta oman auton mittoja. Arghhh!!!
Jep, tilannetaju puuttuu monelta naiskuskilta, toki niin varmasti myös mieskuskilta, mutta etenkin naisilta, oman kokemukseni mukaan siis. En vertaa tilastoihin 😉
Mun mielestä naisten pitäisi tosiaan ajaa enemmän ja ajaa rohkeammin. Rohkeampi ajotyyli ei tarkoita idioottimaista ajotyyliä tai rajoitusten rikkomista 🙂
Siis minä tihkun raivosta, kun köröttelen eka 65km/h näiden tötteröitten perässä, ja ohituskaistan saapuessa (jota oon odottanu kuin kuuta nousevaa), nämä ihanuudet kaasuttaa ykskaks satasta, ettei pääse ohi jos ei ite ihan överisti aja sitten ylinopeutta. Ja ohituskaistan loputtua köröttely jatkuu. Tämä on minusta ihan käsittämätöntä, ja tapahtuu lähes joka kerta kun ajaa pitkää matkaa. Jos joku pystyy avaamaan näiden ihmisten mielensisältöjä niin oon kiitollinen?
Joo tääkin on miehen kanssa todettu miljoonaa kertaa. Ensin körötellään ja sitten kun alkaa kilsan mittainen ohituskaista, niin köröttelijä painaakin kaasua ja ohi ei meinaa päästä 😀 SIIS MIKÄ IDEA!?!??!
Mä aina mietin, että se ärsyttävä autoilija siinä voisi olla mun sisko, kaveri, äiti, isoisä, serkku, ja joskus tulevaisuudessa mun oma lapsi. Se auttaa tuntemaan ärsytyksen sijasta myötätuntoa, koska luultavammin helpommin ymmärtämään sitä epävarmaa kuljettajaa, jos se on joku rakkaasi – ei vain joku tuntematon jonka elämäntehtävä on ärsytttää sua?. Ehkä jos muistaisi vielä pitää senkin mielessä, että ne epävarmat tai muita hitaammat/pelokkaammat kuskit aistivat muiden vitutuksen sinne autonkin sisälle ja se vain lisää sitä epävarmuutta. Jos haluat lisätä liikenneturvallisuutta ja parantaa omaa elämänlaatua, voit ainoastaan työskennellä omien asenteiden ja ajatusten kanssa. Tsemppiä ja suvaitsevaisuutta kevääseen!
Siis siirrytkö moottoritiellä ohituskaistalle, kun tielle liittyy joku muu?ainakin itselle autokoulussa 2000-luvun alussa opetettiin että näin ei juurikaan saa toimia ja se rikkoo tieliikkennemääräyksiä.
Jep, näin mä toimin. En suinkaan aina mut sillon kun siihen on mahdollisuus. Etenkin rekkojen ja muiden isompien autojen kohdalla. 🙂
Olipas ikävään sävyyn kirjoitettu teksti ja en yhtään ihmettele, että suurin osa kommentoijista on ollut samaa mieltä. Sanot, että ymmärrät ”törppöyden”, jos sille on peruste kuten ikä tms. Miksi sitten ylipäätään raivostut törppökuskeista, ethän sinä voi ratin takaa tietää näitä perusteita?