Hae
Mansikkapilvi

LENTOPELKO – KUINKA TEHDÄ LENTÄMISESTÄ HELPOMPAA?

Varmasti suurin osa ihmisistä kärsii lentopelosta tai ainakin pitää lentämistä epämukavana. Olen aiemminkin kirjoittanut meidän molempien lentopelosta. Minä ja mun mieheni siis kärsitään molemmat lentopelosta. Itselläni se on ehkä vielä hallittavissa jollain tasolla, mutta miehelläni se ei ole helpoimmasta päästä. Siltikin, molemmat rakastaa matkustamista eikä haluta lentopelon rajoittaa elämää.

Tässä postauksessa jaan meidän kokemuksia lennoilta ja kerron, millä tavoin ollaan saatu lentopelkoa edes jollain tapaa haltuun.

Tosiaan mulla on melkein aina ollut lentopelko. Sen muistan, että kun ensimmäisen kerran lensin lapsena, en osannut pelätä, mutta jännitin sitäkin enemmän. Lensin ensiksi Kuopiosta Helsinkiin ja sieltä Ateenaan. Jalat olivat ihan vetelänä kun jännitin niin paljon. Jossain vaiheessa lentäminen on alkanut pelottamaan. Ehkä se tieto, josta aina puhutaan, lisää oikeasti tuskaa. Tosin, jos näin olisi, niin sittenhän lentämisen ei pitäisi pelottaa, sillä lentäminen on yksi turvallisimmista matkustusmuodoista.

Hankalin tunne mitä tunnen lennoilla on ahdistus. Mun todella vilkas mielikuvitus osaa miettiä kaikenlaista pääni sisällä. Jos tunnen jonkin liikkeen, äänen tai mitä vaan, vien ajatusta pidemmälle ja mietin, mitä todennäköisesti seuraavaksi tapahtuu. Hullua, eikö totta!? Samaan aikaan kuitenkin tiedän, että kuvittelen kaiken.

Se ahdistus on kuitenkin kaikista kamalinta. Etenkin nousujen aikana. Vaikka jokainen nousu tähän saakka on noudattanut samaa kaavaa, eikä mitään pahaa nousujen aikana ole koskaan tähän mennessä tapahtunut. Alan jo tunnistaa eri äänistä, että ne kuuluvat siihen nousuun. Kuulen sen kun renkaat menevät koneen sisälle, kuulen ja tunnen sen kun moottoreiden tehoa tms. lasketaan kun ollaan päästy noususta lentokorkeuteen. En varmaan osaa puhua oikeilla termeillä, mutta kaikki nämä äänet ja äänenpaine-erot tunnen ja kuulen lennon aikana, vaikka en edes haluaisi.

Mua ei pelota lentokuopat, eli turbulenssi. Sen mä osaan ajatella siten, että samalla tavallahan autokin tärisee ja pomppii jos ajaa epätasaisella tiellä.

Mä yritän suhtautua järjellä lentämiseen ja tiedostan sen faktan, että lento-onnettomuuksia tapahtuu suhteessa lentoihin todella vähän. Siltikin, kun oot siellä 10km korkeudessa, etkä voi itse päättää, että milloin haluaisit laskeutua, on se jotenkin todella kuristavan ahdistavaa. Mä pysyn varmaan näennäisesti ihan tyynenä, mutta sisälläni lennon aikana tunteet on ihan sekamelskaa.

Mun miehen lentopelko onkin sitten vielä astetta rajumpaa kuin itsellä. Hänkin osaa olla aloillaan, eikä varmaan moni tai tuskin kukaan tajua edes, että hän kärsii valtavasta lentopelosta. Hän ei kilju tai panikoi fyysisesti, ainoastaan käsien hikoaminen kertoo ulospäin sen ahdistuksen. Sen sijaan se henkinen ahdistus lentojen aikana on todella paha ja lennot on todella, todella epämiellyttäviä kokemuksia.

Tällä kertaa kun lennettiin Budapestiin, mun osalta lento meni jostain syystä todella iisisti. Mua helpotti ajatus, että meitä ennen kohteeseen oli lentänyt meidän kaveripariskunta. Tämän lisäksi minä sain rohkeutta itselleni mun miehen lentopelosta. Ajattelin mielessäni, että ei tuossa pelkäämisessä ole mitään järkeä, näin ulkopuolisen silmin. Plus, että yksi lasi viiniä varmaan hiukan rentouttaa. Sen mä otan yleensä aina kun olen menomatkalla. Paluumatkan osaltakaan ahdistus ei tällä kertaa päässyt niin suureksi, mutta se oli läsnä. Paluumatkalle minä en ota koskaan viiniä tai muutakaan ”rentouttavaa”.

Kuinka helpottaa lentopelkoa?

  • Tutustu faktoihin. Ota selvää kuinka paljon ilmassa on tälläkin hetkellä lentokoneita, ja kuinka moni niistä tulee turvallisesti takaisin maanpinnalle (varmasti melkein 100%). Koneet liitää myös ilman moottoria (moottoreita), jos konerikko tapahtuisi. Ne ei vain rojahda maahan. Alla kuvakaappaus juuri tällä hetkellä ilmassa olevista koneista. On tuolla jokunen matkalla…

  • Katso tätä huikeaa Vlogia: Tapio on the move. Tapsan kyydissä ei koskaan pelottaisi 😀 Tapio on siis lentokapteeni ja hän kertoo videoblogissaan työstään, yrittää hälventää ihmisten lentopelkoja ja käy läpi onnettomuuksia ja niihin vaikuttaneita tekijöitä, sillä tavalla järkevästi.

  • Lataa puhelimeesi sovelluksia, jotka lisäävät tietouttasi. Esimerkiksi Flightradar24. Siitä voit seurata vaikka lennon ajan, wifin avulla, oman lentosi tietoja; lentokorkeutta, nopeutta ja jäljellä olevaa lentoaikaa. Konkreettinen tieto lennosta, helpottaa ainakin mun miehen pelkoa.

  • Jos pystyt ahdistukseltasi keskittymään, kuuntele musiikkia, pelaa tai yritä katsoa sarjaa tai elokuvaa. Tiedän, että tämä ei välttämättä onnistu, jos päällä on kova ahdistus.

  • Jos mikään muu ei auta pelkoon ja ahdistukseen, käy hakemassa lääkäriltä lentopelkoosi lääkkeet. Vaihtoehtoja on näissäkin, eli jos yksi lääke ei auta, voit kokeilla toista ja eri annostuksella.

Ahdistaako sinua lentäminen?

5 kommenttia

  1. Kammo kirjoitti:

    Mitenhän järeitä lääkkeitä lentopelkoon saa? Oma pelko on sitä luokkaa että pitäis saada taju kankaalle että kykenisi liitelemään 😀 Ennen nautin lentämisestä,nykyisin saan paniikkioireita pelkästä lennon ajattelemisesta vaikkei tiedossa ole edes matkaa..

    • mansikkapilvi kirjoitti:

      No Diapam ja Opamox on varmaan yleisimmät, ja Xanor on myös yksi vaihtoehto. Se mikä auttaa kenellekin on vain kokeiltava, ja annostukset on aika yksilöllisiä. Osalle riittää yksi 5mg Diapam, jotkut ottaa Opamoxia 45-60mg.

  2. Jenni kirjoitti:

    Olin tulossa ehdottamaan vinkiksi, että kannattaa katsoa Tapio on the move-youtubekanavaa mutta siellähän se olikin jo 🙂 Ikävää tuommonen lentopelko mutta mahtavaa, että voitatte pelkonne joka kerta ja ette sen takia jätä matkustamatta. Se on jo iso juttu (y)

    • mansikkapilvi kirjoitti:

      Tapsa on paras 🙂 Joo, rakkaus matkusteluun vie voiton pelosta. 🙂

  3. Nimetön kirjoitti:

    Lentopelkoon on monta hoitokeinoa. Kokeilkaapa tapping- tekniikkaa ja pelot helpottuvat merkittävästi!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *